پی ار پی کمر مشهد

کمر درد عارضه‌ای که طیف گسترده‌ای از افراد جامعه با سنین مختلف را درگیر کرده. درد کمر میتواند علت‌های مختلفی و درمان‌های مختلفی دارد اما داروی گیاهی برای دیسک کمر و سیاتیک در موارد پیشرفته کاربرد ندارد و نیاز به درمان پزشکی مدرن است.

پی ار پی کمر پدیده نو ظهور دنیای پزشکی

پی ار پی کمر چیست؟

پی آر پی کمر نوع جدید از درمان کمر و ستون فقرات بدون نیاز به عمل جراحی می‌باشد که پتانسیل بالایی برای درمان عارضه های عضلانی اسکلتی را دارد. این فرایند با تزریق پلاسمای غنی شده بیمار به ناحیه کمر انجام می‌پذیرد.

در این روش پلاسمای خون بیمار که با پلاکت غنی سازی شده است به دیسک‌ها و ربات‌های بین مهره‌ها تزریق میشود. حجم بالای پروتئین موجود در پلاسمایی که تزریق می‌شود باعث تحرک سلول ها به بازسازی و تولید سلول های جدید برای درمان و کاهش درد های کمر و ستون فقرات می‌شود.

موارد استفاده پی ار پی

موارد استفاده پی آر پی شامل طیف گسترده ای می‌شود از جمله این موارد می‌توان به بهبود اسیب‌های عضلانی، بهبود شکستگی‌های استخوان، کشیدگی و پارگی رباط‌ها، درمان ارتروز و مواردی از این دست و حتی در زمینه‌ی زیبایی اشاره کرد.

برای اشنایی بیشتر با موارد استفاده پی ار پی می‌توانید مقالات پی ار پی زانو ، پی ار پی شانه ، پی ار پی در دندانپزشکی ، پی ار پی در ارولوژی و پی ار پی در زنان و زایمان را مطالعه فرمایید. لازم به ذکر است پی ار پی در زمینه‌های زیبایی از جمله پی ار پی مو ، پی ار پی صورت و پی ار پی زیرچشم و… نیز کاربرد دارد.

بیماری های کمر و پی ار پی

یکی از اصلی ترین کاربردهای پی ار پی در ناحیه ستون فقرات و به ویژه کمر می‌باشد که شامل بیماری‌های گوناگونی می‌باشد که از مهم ترین آن می‌توان به دژنراتیو دیسک اشاره کرد. از دیگر بیماری‌های ستون فقرات که با پی آر پی قابل درمان است می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. آرتروزفاست
  2. بیماری آتروفی و ضعف در ناحیه عضلات مربوط به مولتی فیدوس
  3. بیرون زدگی دیسک
  4. جراحی فیوژن ستون فقرات

دیسک‌های بین مهره‌های ستون فقرات دارای سطح غضروفی می‌باشند که به دلایل گوناگون دچار آسیب می‌شوند و ترمیم آن بسیار سخت و گاها ناممکن می‌باشد.

پدیده نو ظهور پزشکی، پی ار پی کمر عصر جدیدی را در درمان ستون فقرات و درد کمر آغاز کرده و جایگزین برخی عمل‌های جراحی شده است و در میان سایر درمان‌هایی که نیاز به عمل جراحی ندارند بیشترین درصد کاهش درد و درمان نسبی را دارا می‌باشد و از آنجایی که پی ار پی تزریق شده از پلاسمای استخراج شده از خون خود بیمار می‌باشد کمترین میزان عوارض را نیز دارا می‌باشد.

  1. آرتروز فاست یکی از شایع ترین علل درد در ناحیه کمر است، این عارضه با تزریق پی ار پی در مفاصل فاست ( فواصل بین مهره‌های کمر ) با استفاده از سونوگرافی می‌تواند تا حد زیادی باعث کاهش درد و بهبود آرتروز آن ناحیه گردد.
    از مزیت های این درمان می‌توان به اثر بخشی طولانی مدت آن اشاره کرد.

  2. بیماری آتروفی و ضعف در ناحیه عضلات مربوط به مولتی فیدوس از دیگر علل ایجاد درد در ناحیه کمر است. با ضعیف شدن عضلات مولتی فیدوس توان حمایت از ستون فقرات از آنها گرفته می‌شود و مشکلات عدیده‌ای برای کمر به وجود می‌آید و با درد در ناحیه کمر همراه است.
    تنها با تزریق پی ار پی به عضلات مولتی فیدوس ، با صرف کمترین وقت و هزینه میتوان ضعف این عضلات را تا حد بسیاری مرتفع نمود و درد ناشی از این عارضه را بهبود بخشید.

  3. بیرون زدگی دیسک علل گوناگونی دارد. انجام حرکات ورزشی غیر اصولی یا برداشتن وسایل سنگین و … از این دست عوامل می‌باشند. این عارضه رادیکولوپاتی کمری ( درد سیاتیک ) نام دارد.
    در گذشته برای درمان درد سیاتیک از تزریق استروئید اپیدورال به همراه لیدوکائین استفاده میشد اما به علت ممنوع بودن استعمال استروئید برای برخی بیماران و داشتن عوارض جانبی با تزریق پی ار پی کمر جایگزین گردید.

  4. جراحی فیوژن ستون فقرات نوع خاصی از درمان ستون فقرات است که در آن دو یا چند مهره از ستون فقرات را با استفاده از ایمپلنت به یکدیگر متصل و از حرکت آنها به صورت جداگانه جلوگیری می‌کنند. در این روش می‌توان به صورت همزمان از تزریق پی ار پی برای کاهش درد و بهبود بیماری استفاده کرد.

مراقبت های پس از پی ار پی کمر

پی ار پی کمر یکی از معدود درمان‌های مربوط به ستون فقرات می‌باشد که دوره نقاهت بسیار کوتاهی دارد. مدت این دوره بین ۲۴- ۴۸ ساعت است و در برخی موارد خاص به یک هفته قابل افزایش خواهد بود اما به طور معمول بیمار پس از ۲۴ ساعت از انجام پی ار پی کمر به روند عادی زندگی خود باز می‌گردد.

در روزهای نخست بعد از تزریق بهتر است حتی المقدور از نشستن و پیاده روی پرهیز شود و در صورت امکان برای پیاده روی از چوب های زیر بغل استفاده شود تا موضع تزریق کمترین تحرک را داشته باشد.

بهتر است برای کاهش التهاب و درد ناحیه پی ار پی از دارو استفاده شود و از کمپرس سرد و گرم استفاده نشود. استامنوفن داروی مسکن مورد تجویز اغلب پزشکان پس از پی ار پی می‌باشد اما بسته به شرایط بیمار بهتر است داروی مورد تجویز پزشک معالج استعمال گردد.

فیزیوتراپی نیز به عنوان مکمل پی ار پی کمر بسیار موثر است که زمان شروع آن بعد از هفته اول می‌باشد

مزایای پی ار پی کمر

پی ار پی کمر یکی از کم ریسک ترین درمان‌های ستون فقرات و کمر میباشد که به دلیل استفاده از پلاسمای استخراج شده از خون بیمار که با پلاکت غنی شده است، کمترین درصد ایجاد حساسیت که نزدیک به صفر می‌باشد را داراست. پلاکت‌ها به علت دارا بودن فاکتورهای رشد بسیار بالا فرایند بهبود مفاصل اسیب دیده را تسریع کرده و از پیشرفت بیماری در اینده جلوگیری می‌نماید.

یکی از نکات مثبت پی ار پی زانو بی نیاز شدن از برخی اعمال جراحی برروی کمر می‌باشد.

معایب پی ار پی کمر

پی ار پی کمر یک روش درمانی نوظهور بوده و تا کنون عوارض و معایب خاصی برای آن گزارش نشده است. داشتن تورم، قرمزی و کبودی اندک در ناحیه تزریق امری طبیعی محسوب می‌شود و ظرف مدت اندکی برطرف می‌گردد.

یکی از نکات مهم در تزریق پی ار پی کمر انتخاب دکتر و مرکز تزریق پی ار پی است، این مهم باعث می‌شود تا از عوارض ناخواسته‌ی از قبیل عفونت پیشگیری شود.

چه کسانی به تزریق پی ار پی کمر نیاز دارند؟

شرایط خاص برخی بیماران باعث می‌شود که درمان پی ار پی کمر بهترین گزینه و گاهاً تنها گزینه آنها محسوب می‌شود. به اختصار به چند مورد از این شرایط اشاره می‌کنیم.

افرادی که به دلیل فعالیت های خاص و یا کهولت سن دچار کمر درد شده‌اند و درمان هایی از قبیل استراحت و فیزیوتراپی برای انها اثربخش نبوده است.

برخی بیماران نسبت به درمان‌های دارویی حساسیت داشته و یا به علت شدت پیشرفت بیماری و درد ناشی از ان درمان دارویی کاربرد خود را ازدست داده است.

در نهایت برخی بیماران شرایط انجام عمل جراحی برای درمان را نداشته و بهترین گزینه برای این افراد پی ار پی می‌باشد.

تعداد جلسات پی ار پی کمر

اثر بخشی پی ار پی کمر به عوامل بسیاری وابسته است از جمله‌ی این عوامل میتوان به شدت عارضه ، نوع بیماری و واکنش بدن بیمار به پی ار پی اشاره کرد. در حالت کلی نشانه‌های بهبود نسبی بعد از جلسه دوم قابل مشاهده است و در حالت معمول تعداد جلسات بین ۱ تا ۳ جلسه متغیر است.

ماندگاری پی ار پی کمر

معجزه فاکتورهای رشد پلاکت‌های موجود در پلاسمای خون باعث می‌شود مدت ماندگاری این نوع درمان نسبت به سایر درمان‌ها طولانی‌تر باشد. رعایت نکات پس از تزریق ، جوابدهی بدن به تزریق پی ار پی ، تغییر لایف استایل کمر و توانبخشی مناسب می‌تواند باعث شود که تاثیر پی ار پی تا یک سال باقی بماند و گاها تا چندین سال نیاز به تزریق مجدد احساس نشود.

انتخاب بهترین مرکز و پزشک برای تزریق پی ار پی کمر در شرق کشور

برای انتخاب بهترین دکتر و مرکز تزریق پی آر پی کمر باید به فاکتورهای بسیاری توجه نمود. فاکتورهایی از قبیل تجربه پزشک، دقت پرسنل، تجهیزات پیشرفته برای فراوری پلاسما و غنی سازی پلاکت‌های آن، هزینه تزریق پی ار پی و درصد اثرگذاری تزریق پی ار پی کمر

بهترین مرکز تزریق پی آر پی کمر کشور و قطب گردشگری پزشکی کشور در زمینه تزریق پی ار پی توسط دکتر رشید گنجی متخصص ارتوپد و برترین جراحی تعویض مفصل زانوی ایران ، با کادر درمانی مجرب و با پیشرفته ترین دستگاه‌های روز دنیا در شرق کشور برای ارائه خدمات درمانی در خورشأن بیماران دایر گردیده است و پذیرای هم میهنان عزیز و بیماران عزیز از سایر کشورهای همسایه می‌باشد.

سایر خدمات ما

سایر خدمات ما در مرکز تخصصی مشهد پی آر پی
Scroll to Top